Δεν είναι.
Απλώς είναι διαφορετική από οποιαδήποτε άλλη επικοινωνία και με οποιονδήποτε άλλον.
Ο τρόπος με τον οποίο θα επικοινωνήσουμε με τους προπονητές είναι μοναδικός και δεν μπορεί να “λειτουργήσει” με κανέναν άλλον.
Και βέβαια η επικοινωνία μας μαζί τους θα στοιχειοθετεί ένα “βιβλίο” που θα τους είναι τόσο πολύ διαβασμένο ώστε να το χρησιμοποιούν ως οδηγό.
Εν τω μεταξύ υπάρχουν ορισμένες προσεγγίσεις που έχουν υψηλό βαθμό επιτυχίας και κάποιες ακόμη που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτύχουν.
Μην απαντάτε σε δηλώσεις
Σε κάθε περίπτωση που δεν διατυπώνεται από τον προπονητή μια ερώτηση, δεν αναμένεται και απάντηση.
Είναι προφανές.
Μπορεί, εάν θέλει, να μιλά μόνος του.
Κάποιοι μιλούν στον εαυτό τους σκεπτόμενοι “φωναχτά”.
Το πλαίσιο εντός του οποίου γίνονται αυτές οι δηλώσεις είναι σημαντικό.
Οι λέξεις που χρησιμοποιούν μπορεί να είναι κυριολεκτικές ή μεταφορικές.
Και στην εκφορά τους, ίσως δηλώνουν ακραίο χιούμορ ή πνεύμα λόγου απέναντι σε μια φαινομενικά κατάσταση απελπισίας για την ομάδα τους ή λόγω της αδυναμίας που έχουν να “ελέγξουν” δυσμενείς αποφάσεις μας για την ομάδα τους.
Μπορεί, εάν θέλει, να μιλά μόνος του.
Κάποιοι μιλούν στον εαυτό τους σκεπτόμενοι “φωναχτά”.
Το πλαίσιο εντός του οποίου γίνονται αυτές οι δηλώσεις είναι σημαντικό.
Οι λέξεις που χρησιμοποιούν μπορεί να είναι κυριολεκτικές ή μεταφορικές.
Και στην εκφορά τους, ίσως δηλώνουν ακραίο χιούμορ ή πνεύμα λόγου απέναντι σε μια φαινομενικά κατάσταση απελπισίας για την ομάδα τους ή λόγω της αδυναμίας που έχουν να “ελέγξουν” δυσμενείς αποφάσεις μας για την ομάδα τους.
“Σφύρα το ίδιο κι απ’ τις 2 πλευρές ref” είναι ό,τι συχνότερο θα ακουστεί σε παιχνίδια μπάσκετ.
Και είναι μια “μεταφορική” δήλωση που πλέον είναι cliché.
Και είναι μια “μεταφορική” δήλωση που πλέον είναι cliché.
Επίσης παρόμοιες δηλώσεις είναι όσες αναφέρονται στην ανισορροπία σε σχέση με τον αριθμό των φάουλ.
Αυτή όμως η δήλωση μπορεί να εκληφθεί ως μια δήλωση που συνεπάγεται εύνοια ή εξαπάτηση.
Αυτή όμως η δήλωση μπορεί να εκληφθεί ως μια δήλωση που συνεπάγεται εύνοια ή εξαπάτηση.
Μην είμαστε όμως τόσο ευαίσθητοι… Δεν το εννοούν.
Ακόμη ένα σχόλιο που συχνά ακούμε είναι “αυτό ήταν ένα κακό σφύριγμα”.
Και βέβαια, έχει κάθε δικαίωμα στην γνώμη του. Μπορούμε, πρέπει να το αγνοήσουμε.
Ωστόσο το ίδιο σχόλιο μπορεί να είναι εξατομικευμένο και προσωπικό, οπότε χαρακτηρίζεται πιο άμεσο και έχει προορισμό κριτικής ή ακόμη και προσβολής.
Και στην περίπτωση αυτή είναι αποδεκτό να θέλει ο διαιτητής να χαράξει τα όρια επισημαίνοντας το απαράδεκτο του σχολίου.
Στην Αμερική βέβαια οι διαιτητές λένε “Thick skin is helpful”.
Αποφύγετε την κλιμάκωση
Μερικές φορές οι προπονητές, το μόνο που θέλουν είναι να εκτονωθούν και με τα “λεγόμενά” τους δεν αναμένουν πράγματι να επηρεάσουν τους διαιτητές.
Η προσπάθειά μας να εκτονωθεί η ατμόσφαιρα με συνομιλία μαζί τους, πιθανώς δεν πρόκειται να λειτουργήσει και ίσως μάλιστα να επιδεινώσει την κατάσταση.
Ωστόσο, τα επαναλαμβανόμενα σχόλια αλλάζουν το τοπίο.
Μερικοί προπονητές έχουν αναπτύξει “ιδιαίτερες ικανότητες” να ωθούν την κατάσταση στο όριο.
Φαινομενικά, κάθε σχόλιο είναι αβλαβές, εφ’ όσον είναι εντός των ορίων των κανόνων, αλλά το μπαράζ των σχολίων δημιουργεί απόσπαση προσοχής.
Κάθε διαιτητής θα πρέπει να καθορίζει το δικό του όριο ανοχής και όταν συμπληρωθεί οφείλει μια ευγενική προειδοποίηση.
Εάν συνεχιστεί, αξιολογεί την κατάλληλη ποινή.
Εξήγησε τον κανονισμό όποτε χρειάζεται
Ο head coach δικαιούται μια εξήγηση για κάθε ασυνήθιστη κατάσταση ή απόφασή μας.
Η νομιμότητα του αιτήματος θα πρέπει να καθορίζεται από το πλαίσιο και όχι από το ύφος ή τον τόνο της φωνής του προπονητή.
Η προτεραιότητά μας είναι να καθορίσουμε την φύση της συζήτησης.
Αυτό επιβάλλει να βεβαιωθούμε ότι θα συζητήσουμε το ίδιο θέμα.
Και οπωσδήποτε, εάν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στο τι ακριβώς έγινε, υπάρχει ελάχιστη αξία στην εξήγηση του κανονισμού.
Πρόσεχε τον τόνο της φωνής σου
Ο τόνος της φωνής μας είναι τόσο σημαντικός, που από μόνος του μπορεί να παρακάμψει τιςλέξεις που χρησιμοποιούμε.
Ο τόνος μας ορίζεται ως η ποιότητα της φωνής μας η οποία μπορεί να “αλλάξει” λόγω του αγωνιστικού χώρου ως προς τα χαρακτηριστικά της και τον όγκο της.
Η επιλογή των λέξεων και ο τρόπος ομιλίας μας συνθέτουν επίσης τον τόνο της φωνής μας.
Είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι, οι άνθρωποι αναπτύσσουν μεγάλο κομμάτι της αντίληψής τους για εμάς, με βάση τον τόνο της φωνής μας ο οποίος μπορεί να “δηλώνει” την σαφήνειά μας, την πληθωρικότητά μας, την αδυναμία μας, την δειλία μας ή ακόμη και τον φόβο μας.
Ο τόνος της φωνής μας διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο στην μετάδοση του μηνύματός μας και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να το σκεφτούμε σοβαρά πριν αρχίσουμε να μιλάμε.
Ακόμη ένα σχόλιο που συχνά ακούμε είναι “αυτό ήταν ένα κακό σφύριγμα”.
Και βέβαια, έχει κάθε δικαίωμα στην γνώμη του. Μπορούμε, πρέπει να το αγνοήσουμε.
Ωστόσο το ίδιο σχόλιο μπορεί να είναι εξατομικευμένο και προσωπικό, οπότε χαρακτηρίζεται πιο άμεσο και έχει προορισμό κριτικής ή ακόμη και προσβολής.
Και στην περίπτωση αυτή είναι αποδεκτό να θέλει ο διαιτητής να χαράξει τα όρια επισημαίνοντας το απαράδεκτο του σχολίου.
Στην Αμερική βέβαια οι διαιτητές λένε “Thick skin is helpful”.
Αποφύγετε την κλιμάκωση
Μερικές φορές οι προπονητές, το μόνο που θέλουν είναι να εκτονωθούν και με τα “λεγόμενά” τους δεν αναμένουν πράγματι να επηρεάσουν τους διαιτητές.
Η προσπάθειά μας να εκτονωθεί η ατμόσφαιρα με συνομιλία μαζί τους, πιθανώς δεν πρόκειται να λειτουργήσει και ίσως μάλιστα να επιδεινώσει την κατάσταση.
Ωστόσο, τα επαναλαμβανόμενα σχόλια αλλάζουν το τοπίο.
Μερικοί προπονητές έχουν αναπτύξει “ιδιαίτερες ικανότητες” να ωθούν την κατάσταση στο όριο.
Φαινομενικά, κάθε σχόλιο είναι αβλαβές, εφ’ όσον είναι εντός των ορίων των κανόνων, αλλά το μπαράζ των σχολίων δημιουργεί απόσπαση προσοχής.
Κάθε διαιτητής θα πρέπει να καθορίζει το δικό του όριο ανοχής και όταν συμπληρωθεί οφείλει μια ευγενική προειδοποίηση.
Εάν συνεχιστεί, αξιολογεί την κατάλληλη ποινή.
Εξήγησε τον κανονισμό όποτε χρειάζεται
Ο head coach δικαιούται μια εξήγηση για κάθε ασυνήθιστη κατάσταση ή απόφασή μας.
Η νομιμότητα του αιτήματος θα πρέπει να καθορίζεται από το πλαίσιο και όχι από το ύφος ή τον τόνο της φωνής του προπονητή.
Η προτεραιότητά μας είναι να καθορίσουμε την φύση της συζήτησης.
Αυτό επιβάλλει να βεβαιωθούμε ότι θα συζητήσουμε το ίδιο θέμα.
Και οπωσδήποτε, εάν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στο τι ακριβώς έγινε, υπάρχει ελάχιστη αξία στην εξήγηση του κανονισμού.
Πρόσεχε τον τόνο της φωνής σου
Ο τόνος της φωνής μας είναι τόσο σημαντικός, που από μόνος του μπορεί να παρακάμψει τιςλέξεις που χρησιμοποιούμε.
Ο τόνος μας ορίζεται ως η ποιότητα της φωνής μας η οποία μπορεί να “αλλάξει” λόγω του αγωνιστικού χώρου ως προς τα χαρακτηριστικά της και τον όγκο της.
Η επιλογή των λέξεων και ο τρόπος ομιλίας μας συνθέτουν επίσης τον τόνο της φωνής μας.
Είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι, οι άνθρωποι αναπτύσσουν μεγάλο κομμάτι της αντίληψής τους για εμάς, με βάση τον τόνο της φωνής μας ο οποίος μπορεί να “δηλώνει” την σαφήνειά μας, την πληθωρικότητά μας, την αδυναμία μας, την δειλία μας ή ακόμη και τον φόβο μας.
Ο τόνος της φωνής μας διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο στην μετάδοση του μηνύματός μας και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να το σκεφτούμε σοβαρά πριν αρχίσουμε να μιλάμε.