Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020

Η δύσκολη “δουλειά” του Παρατηρητή διαιτησίας (2)

  Ο Κόσμος των Ελλήνων Διαιτητών


Η παρατήρηση των διαιτητών δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Το αντίθετο μάλιστα.
Είναι ένα από τα πιο "λεπτά", δύσκολα και "άχαρα" καθήκοντα στο έργο του διαιτητή.
Πώς λοιπόν θα πρέπει οι παρατηρητές να διαχειρίζονται την δύσκολη ενημέρωση των λιγότερο έμπειρων συναδέλφων τους διαιτητών, μετά το τέλος των αγώνων τους;

- Μην βιαστείτε να πάτε στα αποδυτήρια αμέσως μετά την λήξη του αγώνα. Αφιερώστε λίγο χρόνο για να συγκεντρώσετε και να ταξινομήσετε τις σκέψεις σας πριν απευθυνθείτε στους διαιτητές. 
Κέρδισε το παιχνίδι η ομάδα που έπαιξε καλύτερα στο παιχνίδι;
Οι διαιτητές έκαναν σοφή διαχείριση του αγώνα;
Ο αγώνας τελείωσε χωρίς κάποιο "σοβαρό" περιστατικό;
Εάν οι προηγούμενες ερωτήσεις έχουν θετικές απαντήσεις, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Εάν όμως οι απαντήσεις έχουν αρνητικό πρόσημο, τότε πρέπει να ενεργοποιήσετε "warning lights".


- Προσπαθήστε να αρχίσετε και να τελειώσετε την ενημέρωση των διαιτητών με θετικό μήνυμα.
Σε κάθε περίπτωση οι διαιτητές αξίζουν τον σεβασμό και την εκτίμηση κάθε παρατηρητή. Όσο κακή κι αν ήταν η απόδοσή τους, σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται να τους αποθαρρύνουμε.
Ο στόχος κάθε παρατηρητή είναι να δημιουργήσει και όχι να καταστρέψει.
Μερικές φορές είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί η ισορροπία, αλλά υπάρχει και οφείλουμε να την αναζητήσουμε.

- Ξεκινήστε την ενημέρωση των διαιτητών με μια συνολική αξιολόγηση της απόδοσής τους, πριν υπεισέλθετε σε λεπτομέρειες.
Είναι αναγκαίο να είναι ο παρατηρητής απόλυτα ειλικρινής και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να "κρύψει" την αλήθεια.
Για παράδειγμα, ποτέ δεν μιλάμε για καλή απόδοση και ακολούθως αναπτύσσουμε μια κακή σημειογραφία. 
Και σίγουρα είναι απαραίτητο να βρεθούν οι ακριβείς λέξεις και εκφράσεις οι οποίες ενώ περιγράφουν την αλήθεια, ταυτόχρονα δεν είναι "καταστροφικές".

- Ο παρατηρητής πρέπει να είναι ανοικτός σε διάλογο.
Και σίγουρα δεν έχει στην κατοχή του την απόλυτη αλήθεια.
Ως εκ τούτου πρέπει να γνωρίζει, ότι τυπικά όλα όσα αναλύει ή περιγράφει ξεκινούν ως "Κατά την γνώμη μου" ή "Σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια και από την θέση που είχα στο γήπεδο".
Οι διαιτητές πρέπει να αισθάνονται ότι διατηρούν το δικαίωμά τους να υπερασπιστούν τον εαυτό τους και σίγουρα να απελευθερωθούν από τυχόν απογοητεύσεις που μπορεί να έχουν.
Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικό ο παρατηρητής να κρατήσει εκτός συζήτησης κάθε προσωπική του εκτίμηση.
Οι φιλίες και οι προσωπικές αντιπάθειες δεν πρέπει να επηρεάζουν τα reports σχετικά με την απόδοση των διαιτητών.
Είναι απαραίτητο, κοινώς επιβάλλεται, οι παρατηρητές να είναι άτομα με κατάλληλη τεχνική κατάρτιση και σίγουρα με καλές δεξιότητες επικοινωνίας αφού ασχολούνται με πρόσωπα και όχι με αντικείμενα ή ρομπότ. 

- Κάθε παρατηρητής πρέπει να χρησιμοποιεί κάθε φορά και ανάλογα με τους διαιτητές την "κατάλληλη γλώσσα".
Ο τόνος που απαιτείται κατά την αντιμετώπιση ενός νέου ή ενός έμπειρου διαιτητή είναι εντελώς διαφορετικός.
Οι νέοι διαιτητές χρειάζονται στοργή και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα βασικά, ενώ οι έμπειροι διαιτητές ζητούν περισσότερες εξηγήσεις σχετικά με την διαχείριση του αγώνα, την μηχανική διαιτησίας και την παρουσία τους.

Συνεχίζεται...