Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υπηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2020

Η αξιολόγηση κάθε “δύσκολης κατάστασης” είναι θέμα επικοινωνίας (1)

Ο Κόσμος των Ελλήνων Διαιτητών


Όταν πρόκειται για τις ανάγκες που απαιτούνται για να γίνει κάποιος επιτυχημένος διαιτητής, η τέχνη της συνομιλίας δεν υπάρχει στον κατάλογο.
Ωστόσο, είναι μια ικανότητα που κάθε καλός διαιτητής πρέπει να διαθέτει, όταν χρειάζεται. 

Οι συζητήσεις που αναπτύσσονται σε έναν αγώνα ποικίλλουν, ανάλογα με τις καταστάσεις και τους προπονητές.
Η ικανότητα να αξιολογήσει ο διαιτητής σωστά κάθε κατάσταση, είναι ένα κομμάτι της τέχνης της συνομιλίας, της επικοινωνίας γενικότερα.
Μπορεί να είναι τόσο απλό όσο, όταν ένας προπονητής ζητά διευκρινίσεις για μια απόφασή σου, ή αρκετά ενοχλητικό και πολύπλοκο όσο όταν ο προπονητής, σου επιτίθεται προφορικά και έντονα επειδή πιστεύει ότι η ομάδα του έχει αδικηθεί.
Σε κάθε περίπτωση, η ικανότητά μας να κατανοήσουμε την κατάσταση και να την ελέγξουμε χρησιμοποιώντας κατάλληλη επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας.

 


1. Αναγνώρισε την κατάσταση
Η συζήτηση μπορεί είτε να αποκλιμακώσει μια κατάσταση, είτε όχι.
Το αρχικό ζητούμενο είναι ότι δεν πρέπει να είναι ποτέ "προπονητής εναντίον διαιτητή" και αντιστρόφως.
Το μήνυμα που κάθε διαιτητής πρέπει κατ’ αρχήν να μεταδώσει είναι ότι δεν υπάρχει σχέση αντιπαράθεσης.
Και σε κάθε εξήγηση, θα πρέπει να γίνεται αντιληπτό ότι μπορεί ως διαιτητές να παίρνουμε μια απόφαση που δεν αρέσει, αλλά έχουμε την δυνατότητα και την κατάλληλη γνώση ώστε να εξηγήσουμε τους λόγους που έπρεπε να πάρουμε αυτή την απόφαση.
Οι έντονες συζητήσεις των προπονητών με τους διαιτητές μπορούν να εξυπηρετήσουν πολλαπλούς σκοπούς στο μυαλό ενός προπονητή.
Μπορεί να "ξυπνήσουν" μια ομάδα, αλλά μπορεί και να "υποκινήσουν" το πλήθος των θεατών.
Είναι δίκοπο μαχαίρι.
Οι διαιτητές πρέπει να χρησιμοποιήσουν κάθε ταλέντο επικοινωνίας που διαθέτουν για να εκτονώσουν την "βόμβα" που ένας προπονητής μπορεί να είναι έτοιμος να πετάξει.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι οι διαιτητές να παραμένουν ψύχραιμοι κατά την διάρκεια τέτοιων συνθηκών.
Να ασχοληθούν πρώτα με την συμπεριφορά. 
Και να γνωρίζουν ότι εάν απαντήσουν σε ερωτήσεις προπονητών που είναι εκτός ελέγχου, απλά ανταμείβουν την συμπεριφορά τους.
Επικοινωνία σημαίνει σεβασμός εκατέρωθεν.
Και για να συμβεί πρέπει πρώτα να ελέγξουμε την συμπεριφορά μας και ως διαιτητές αλλά και ως προπονητές.
 

2. Μην αντιδράς. Απλώς απάντησε
Οι Αμερικάνοι έχουν μια παλιά παροιμία που λέει "speak only when spoken to" και είναι τόσο αληθινή, ειδικά για τους διαιτητές.
Δεν είσαι υποχρεωμένος να απαντάς σε κάθε "δήλωση" του προπονητή.
Τις περισσότερες φορές είναι μια απλή διαπίστωσή του και δεν χρειάζεται να επιστρέψεις απαντήσεις. Πρέπει να γνωρίζεις πότε πρέπει να απαντήσεις. 
Απλώς να είσαι επαγγελματίας, να σέβεσαι και να ακούς.
Η δουλειά του διαιτητή είναι να επικοινωνεί με τους προπονητές.
Οι απαντήσεις σου όμως θα πρέπει να είναι απαντήσεις και όχι μια αντίδραση. 

3. Να είσαι αυθεντικός
Κάθε πρωτάθλημα έχει πρότυπα και κανονισμό, που οι διαιτητές οφείλουν να τηρούν.
Και οι διαιτητές πρέπει να είναι αυθεντικοί, αποδεικνύοντας ότι γνωρίζουν άριστα τους κανονισμούς πρωταθλήματος.
Οι κονσερβοποιημένες απαντήσεις δεν ενδείκνυνται. Χρειάζεται απόδειξη γνώσης.
Αυτό είναι τόσο απλό, όσο το να δείχνεις σε έναν προπονητή ότι είσαι άνθρωπος.
Το να ρωτήσει ένας διαιτητής τον προπονητή "Τι είδες;" ή "Τι έχω κάνει λάθος;" είναι μια κερκόπορτα φιλοφρόνησης.
Οι προπονητές θέλουν προσιτούς διαιτητές.

Συνεχίζεται...