Ο Κόσμος των Ελλήνων Διαιτητών
Η εξειδίκευση των διαιτητών όσον αφορά στον κανονισμό, δεν σημαίνει απλώς γνωρίζω τι λέει ο κανονισμός παιδιάς.
Φαντάσου ότι είσαι στο τελευταίο έτος του Πανεπιστημίου.
Έχεις επενδύσει στην σκληρή σου δουλειά, σε χρόνο και σε χρήματα, μελετώντας για ένα επάγγελμα που επέλεξες για το υπόλοιπο της ζωής σου.
Στην συνέχεια, λίγο πριν τις τελικές εξετάσεις για το πτυχίο σου, το Πανεπιστήμιο ανακοινώνει ότι οι εξετάσεις και οι εργασίες σου δεν θα βαθμολογηθούν.
Στην πραγματικότητα δεν θα δοθούν καθόλου διπλώματα.
Και ξεκινάς για να βρεις δουλειά, με μόνο αρχείο εκπαίδευσης την πιστοποίηση, του ότι παρακολούθησες τα μαθήματα του Πανεπιστημίου.
Ποιον θα πείσεις για τις γνώσεις σου και με ποιον τρόπο θα συγκριθείς με τους άλλους υποψηφίους για την θέση;
Πόσο καλός είσαι και ποιο είναι το μέλλον σου;
Στις ημέρες μας, η εκμάθηση του εγχειριδίου των κανονισμών παιδιάς του μπάσκετ, μπορεί να μοιάζει με την "Ζώνη του λυκόφωτος".
Αναμένουν όλοι να μάθουμε τους κανόνες σχεδόν μόνοι μας και να αποδείξουμε τις γνώσεις μας μέσω εξετάσεων, οι οποίες απαιτούν πολλαπλές επιλογές και εφόσον επιτευχθεί ένα minimum ποσοστό επιτυχίας.
Και αυτό το ποσοστό επιτυχίας μπορεί πράγματι να επιτευχθεί από κάποιους επειδή πράγματι γνωρίζουν τον κανονισμό. Δυστυχώς όμως και από αρκετούς επειδή είναι τυχεροί.
Το σύστημα πάσχει, με αποτέλεσμα οι πραγματικοί γνώστες του κανονισμού να νοιώθουν μόνοι και εξαπατημένοι.
Ο στόχος κάθε διαιτητή πρέπει να είναι η κυριαρχία της γνώσης του κανονισμού παιδιάς.
Πολλοί διαιτητές προσπαθούν να μάθουν τους κανόνες, ανακαλύπτοντας τις πιο δύσκολες περιπτώσεις και πολλές φορές αγνοούν τα βασικά.
Αυτός ο τρόπος όχι μόνον τους μπερδεύει, αφού σπάνια συμβαίνουν, αλλά τους απομακρύνει από την ουσία.
Και έτσι – συνήθως – ενδέχεται να μην κατακτήσουν την γνώση του κανονισμού ποτέ…
Οι διαιτητές πρέπει να αποκτήσουν την νοοτροπία "bathroom readers", με την λογική της επανεξέτασης του Κανονισμού με ρυθμό και τακτικά.
Η ανανέωση και το φρεσκάρισμα του εγχειριδίου των κανονισμών θα μας επιτρέψει να είμαστε προετοιμασμένοι, όταν προκύψουν ασυνήθιστες καταστάσεις.
Η ικανότητα κάθε διαιτητή να εξηγήσει τους κανόνες σε νεότερους διαιτητές, είναι ένα σημάδι ότι έχει την πλήρη γνώση τους.
Επιπλέον, είναι προφανές ότι θα έχει αναπτύξει εκείνο το σύνολο δεξιοτήτων επικοινωνίας που χρειάζεται, ώστε να επικοινωνήσει με προπονητές που μπορεί να έχουν ερωτήσεις.
Το αποτέλεσμα είναι η αυτοπεποίθησή του στο γήπεδο.
Η ανανέωση και το φρεσκάρισμα του εγχειριδίου των κανονισμών θα μας επιτρέψει να είμαστε προετοιμασμένοι, όταν προκύψουν ασυνήθιστες καταστάσεις.
Η ικανότητα κάθε διαιτητή να εξηγήσει τους κανόνες σε νεότερους διαιτητές, είναι ένα σημάδι ότι έχει την πλήρη γνώση τους.
Επιπλέον, είναι προφανές ότι θα έχει αναπτύξει εκείνο το σύνολο δεξιοτήτων επικοινωνίας που χρειάζεται, ώστε να επικοινωνήσει με προπονητές που μπορεί να έχουν ερωτήσεις.
Το αποτέλεσμα είναι η αυτοπεποίθησή του στο γήπεδο.
Και βέβαια, κανένας από τους ιθύνοντες δεν σκέφτηκε ποτέ να εκμεταλλευτεί την ιδέα με τον τρόπο που θα μπορούσαν.
Το σημαντικό είναι οι διαιτητές να συγκεντρωθούν και να εργαστούν σύμφωνα με τους κανόνες.
Αυτό που πιθανόν είναι δεύτερο βήμα είναι οι εξετάσεις "ανοικτού βιβλίου".
Αρκεί – κατά την άποψή μας – να συμμετέχουν οι διαιτητές σε συζητήσεις με σκοπό να επεκτείνουν την σκέψη τους και να εξερευνήσουν τον κανονισμό.
Και σε αυτό ακριβώς το σημείο ερχόμαστε να συμφωνήσουμε με την Ο.Δ.Κ.Ε. που στο φετινό της σεμινάριο έκανε το πρώτο βήμα της σύγχρονης εκπαίδευσης: Την δημιουργία ομάδων εργασίας.
Μένει να ολοκληρώσει υϊοθετώντας τις εξετάσεις "ανοικτού βιβλίου", με κύριο σκοπό της την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης καλών διαιτητών και όχι ρομπότ ή τυχερών ανθρώπων...