Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υπηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2021

Λέγοντας το σωστό, την κατάλληλη στιγμή (2)

     Ο Κόσμος των Ελλήνων Διαιτητών


Όλοι μας ως διαιτητές, έχουμε συνηθίσει και κάποιοι ίσως έχουμε εκπαιδευτεί, να ασκούμε αυτοσυγκράτηση όταν πρόκειται για συζητήσεις με προπονητές και παίκτες.

Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε... και θα προσπαθήσουμε να παρέχουμε καθοδήγηση για να μπορέσεις να πεις τα σωστά πράγματα, όταν έρθει η ώρα να μιλήσεις με τους συνεργάτες διαιτητές, τους crew chiefs, όλους όσους έχουν την ευθύνη των ορισμών σου, τους παρατηρητές, τους κομισάριους, τον Σύνδεσμο 
και κατ' επέκταση την Ομοσπονδία.

CREW CHIEF

1. "Χαλάρωσε..." 
Εάν ο crew chief είναι στην "τσίτα", το πιθανότερο είναι να είναι και οι συνεργάτες του.
Με τις ευθύνες που έχει δεν είναι περίεργο που κάποιοι αρχηγοί πληρώματος γίνονται λίγο νευρικοί. Εάν κάτι πάει στραβά, είναι δικό τους λάθος.
Η νευρικότητά του όμως, επηρεάζει τις περισσότερες φορές και την ηρεμία των συνεργατών διαιτητών.
Συμβουλεύοντας τον crew chief να χαλαρώσει είναι σημαντικό, αλλά μόνον εφ’ όσον αυτό γίνεται για να βοηθηθεί η ομάδα των διαιτητών και δεν είναι προσωπικό.

2. "Προετοιμάσου. Κάνε pregame."
Μερικοί πάλι, είναι τόσο χαλαροί ή αδιάφοροι που δεν κάνουν ούτε pregame.
Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να το διεκδικήσετε και μάλιστα με την υποστήριξη της ομάδας.
Τα pregames είναι σημαντικά, ανεξάρτητα από το επίπεδο εμπειρίας κάθε μέλους του πληρώματος των διαιτητών.
Το ότι έχετε παίξει αρκετές φορές μαζί, δεν σημαίνει ότι όλα θα λειτουργούν ρολόϊ.
Μια ενημέρωση για τις ομάδες, τους προπονητές, την διαχείριση του παιχνιδιού και τις ευθύνες όλων είναι απαραίτητη.

3. "Ξεκαβάλησε το καλάμι σου." 
Δεν συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε τέτοιες εκφράσεις, αλλά η λήψη του μηνύματος είναι σημαντική.
Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να συνηθίσετε να αντέχετε τον υπερόπτη crew chief, κάτι που δεν είναι υποχρέωσή σας και μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστες συνέπειες.
Το μήνυμα που θα στείλετε πρέπει να ξεκινά θετικά: 
"Όλοι γνωρίζουμε ότι είσαι καλός διαιτητής και αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος για να είσαι o crew chief. Πρέπει όμως να καταλάβεις ότι είμαστε μια ομάδα και δεν είσαι μόνος σου. Όσο καλός διαιτητής κι αν είσαι, μπορείς να γίνεις ακόμη καλύτερος προσαρμόζοντας την στάση σου."


ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΟΡΙΣΜΟΥ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ, ΚΟΜΙΣΑΡΙΟΙ

1. "Οι ορισμοί μου είναι άθλιοι."
Εάν δεν είσαι ευχαριστημένος με τους ορισμούς σου, δεν είναι κακό – επιβάλλεται θα έλεγα – να εκφράσετε κάποιες ανησυχίες.
Λέγοντας βέβαια ότι οι ορισμοί σου είναι άθλιοι, μάλλον θα καταφέρεις να γίνουν πιο άθλιοι.
Πώς λοιπόν περνάς το μήνυμα χωρίς να χρησιμοποιήσεις λάθος λέξεις και εκφράσεις;
Απλώς ρώτησε τι χρειάζεται ή τι πρέπει να κάνεις προκειμένου να οριστείς σε καλύτερα ή περισσότερα παιχνίδια.
Η ερώτηση αυτή, μεταφέρει μεν την δυσαρέσκειά σου για τους ορισμούς σου, αλλά με παραγωγικό τρόπο.


2. "Γιατί αυτός και όχι εγώ;"
Οι ορισμοί πολλές φορές δεν έχουν πάντα νόημα, αλλά η αμφισβήτηση της κρίσης των μελών της επιτροπής δεν συνίσταται.
Όπως επίσης δεν συνίσταται η διαφωνία σου με τον ορισμό ενός διαιτητή σε ένα παιχνίδι μαζί σου. 
Στην περίπτωση αυτή μάλιστα μπορείς να χρησιμοποιήσεις τις μεθόδους που το σύστημα σου επιτρέπει για να το αμφισβητήσεις. Έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις διακριτικά αξιολόγηση ή εκ των υστέρων αξιολόγηση του video του αγώνα.

3. "Μήπως θα έπρεπε να μας υπερασπιστείτε;"
Τα μέλη των επιτροπών, οι επιτροπές, οι παρατηρητές και οι κομισάριοι, θα πρέπει να είναι στο πλευρό των διαιτητών όταν προκύπτουν δύσκολες στιγμές.
Για να περιμένουν πολλά από τους διαιτητές, θα πρέπει να τους δώσουν τα περιθώρια να εργαστούν με ακεραιότητα και επαγγελματισμό.
Η ερώτηση είναι ρητορική και με αυτό τον τρόπο θα έπρεπε να γίνεται...


4. "Φροντίστε τους προπονητές!"
Εάν οι προπονητές υπερβαίνουν τα όρια και δείχνουν συνεχώς ένα μοτίβο απείθαρχης συμπεριφοράς, οι διαιτητές έχουν την ευθύνη στο παιχνίδι να ζητήσουν από τον κομισάριο – επόπτη να λάβει περαιτέρω μέτρα.
Και είναι υποχρέωσή του να το κάνει, αφού πρέπει να καταλάβει ότι ο ρόλος του δεν είναι διακοσμητικός.

5. "Μην ξεχνάς από που ξεκίνησες!"
Οι διοικητικές απαιτήσεις των θέσεων στις επιτροπές ορισμού, στην ομάδα των παρατηρητών ή των κομισαρίων, μπορούν να είναι αιτία για να ξεχάσουν κάποιοι τις "ρίζες" τους.
Πώς τους το υπενθυμίζετε;
Ίσως θα θέλατε να τους πείτε: 
"Είσαι ένας από εμάς… Ή τουλάχιστον ήσουν! Γνωριζόμαστε και απ’ την καλή και απ’ την ανάποδη. Ξέρεις καλά τι πρέπει να κάνεις στο ελάχιστο, γι αυτό σήκω απ’ την καρέκλα και βοήθησε!"
Βέβαια μια καλύτερη προσέγγιση θα μπορούσε να ήταν μια υπενθύμιση του υπόβαθρού τους και εντοπισμό των προκλήσεων που δέχεστε στον αγώνα.

6. "Αξιολογείστε μας!"
Η αξιολόγηση είναι ένα θέμα που πρέπει να τεθεί συλλογικά.
Το πλήθος των αγώνων δεν επιτρέπει συνεπή αξιολόγηση, αλλά αυτό δεν είναι πρόβλημα δικό σου να το λύσεις. 
Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να το απαιτήσεις ώστε να βρεθεί λύση και να μην καταφεύγουμε σε αξιολογήσεις από ανθρώπους που δεν θα έπρεπε και μάλιστα με συμφέροντα για την ακατάλληλη αξιολόγησή μας...

Συνεχίζεται...