Η καθοδήγηση των νέων διαιτητών δεν είναι μια εύκολη υπόθεση.
Ακριβώς το αντίθετο.
Πώς λοιπόν θα πρέπει οι coaches διαιτητές να διαχειρίζονται την δύσκολη ενημέρωση των λιγότερο έμπειρων συναδέλφων τους;
Συγκεντρώνουμε σε αναρτήσεις μας μια λίστα, αναλύοντας ταυτόχρονα τις κορυφαίες 10 συμβουλές, ελπίζοντας ότι θα βοηθήσουμε τουλάχιστον όσους έχουν την ικανότητα να αναλογιστούν την ευθύνη της καθοδήγησης των νέων συναδέλφων τους.
Τις 2 πρώτες συμβουλές μπορείτε να τις δείτε εδώ.
Συμβουλή 3:
Η συζήτηση για την ενημέρωση των διαιτητών πρέπει να ξεκινά με μια συνολική αξιολόγηση της επίδοσής τους.
Είναι απαραίτητο να είμαστε ως coaches ειλικρινείς και να μην κρύβουμε την αλήθεια.
Είναι σκόπιμο να βρεθούν οι κατάλληλες λέξεις οι οποίες, ενώ περιγράφουν την αλήθεια, δεν είναι καταστροφικές.
Συμβουλή 4:
Αφήνουμε πάντα το περιθώριο του διαλόγου.
Κανένας coach και κανένας παρατηρητής δεν έχει στην κατοχή του την απόλυτη αλήθεια.
Οφείλει μάλιστα να χρησιμοποιεί εκφράσεις που το αποδεικνύουν αυτό, όπως “Κατά την εκτίμησή μου”, “Από την θέση που βρισκόμουν”, “Σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια”.
Οι διαιτητές έχουν το δικαίωμα να υπερασπιστούν τις θέσεις τους και ιδιαίτερα μετά τον αγώνα να απελευθερώσουν κάθε απογοήτευση που μπορεί να δημιουργήθηκε από την έντασή του.
Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικό για τον coach ή τον παρατηρητή να κρατήσει για τον εαυτό του κάθε προσωπική εκτίμηση.
Οι φιλίες και οι προσωπικές αντιπάθειες δεν πρέπει να επηρεάσουν την έκθεση σχετικά με την απόδοση των διαιτητών.
Βέβαια οι ίδιοι, εκτός από την κατάλληλη τεχνική κατάρτιση που είναι δεδομένο ότι έχουν, πρέπει να διαθέτουν και καλές επικοινωνιακές δεξιότητες.
Συμβουλή 5:
Χρησιμοποίησε την γλώσσα που αρμόζει στο ακροατήριό σου.
Ο τόνος που απαιτείται κατά την αντιμετώπιση ενός junior ή ενός έμπειρου διαιτητή είναι εντελώς διαφορετικός.
Οι juniors χρειάζονται φροντίδα, στοργή και πληροφορίες για βασικά πράγματα.
Οι έμπειροι χρειάζονται περισσότερες εξηγήσεις σχετικά με την διαχείριση του αγώνα, την μηχανική και τις ειδικές καταστάσεις ή την εικόνα τους γενικότερα.
Συμβουλή 6:
Δώστε βάση στην μηχανική που χρησιμοποιούν, έτσι ώστε να βελτιωθεί η διαχείριση του αγώνα.
Εξηγείστε ότι οι διαιτητές δεν έχουν ως στόχο να εφαρμόσουν την μηχανική από συνήθεια, αλλά προκειμένου να τους βοηθήσει να διαχειριστούν ένα αθλητικό αγώνα.
Ως εκ τούτου οφείλουμε να ανεχθούμε κάθε ατομική ιδιαιτερότητα αλλά και τον χαρακτήρα των διαιτητών, αφού και τα δύο αυτά επηρεάζουν τον τρόπο κίνησής τους στο γήπεδο, εφ’ όσον βέβαια έχουν αποκλειστικό σκοπό να παρατηρήσουν καλύτερα κάθε είδους παράβαση.
Έχοντας αυτό κατά νου, είναι σημαντικό να συνεργαστούν οι coaches με τους νέους κατά κύριο λόγο διαιτητές, ώστε να αντιληφθούν ότι η μηχανική είναι σπουδαία όταν λειτουργεί ως ένα επιπρόσθετο αντανακλαστικό.
Και αυτό θα το επιτύχουν όταν λειτουργήσουν όσο το δυνατόν πλησιέστερα προς τις ενδείξεις του εγχειριδίου της μηχανικής.
Τις 2 πρώτες συμβουλές μπορείτε να τις δείτε εδώ.
Συμβουλή 3:
Η συζήτηση για την ενημέρωση των διαιτητών πρέπει να ξεκινά με μια συνολική αξιολόγηση της επίδοσής τους.
Είναι απαραίτητο να είμαστε ως coaches ειλικρινείς και να μην κρύβουμε την αλήθεια.
Είναι σκόπιμο να βρεθούν οι κατάλληλες λέξεις οι οποίες, ενώ περιγράφουν την αλήθεια, δεν είναι καταστροφικές.
Συμβουλή 4:
Αφήνουμε πάντα το περιθώριο του διαλόγου.
Κανένας coach και κανένας παρατηρητής δεν έχει στην κατοχή του την απόλυτη αλήθεια.
Οφείλει μάλιστα να χρησιμοποιεί εκφράσεις που το αποδεικνύουν αυτό, όπως “Κατά την εκτίμησή μου”, “Από την θέση που βρισκόμουν”, “Σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια”.
Οι διαιτητές έχουν το δικαίωμα να υπερασπιστούν τις θέσεις τους και ιδιαίτερα μετά τον αγώνα να απελευθερώσουν κάθε απογοήτευση που μπορεί να δημιουργήθηκε από την έντασή του.
Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικό για τον coach ή τον παρατηρητή να κρατήσει για τον εαυτό του κάθε προσωπική εκτίμηση.
Οι φιλίες και οι προσωπικές αντιπάθειες δεν πρέπει να επηρεάσουν την έκθεση σχετικά με την απόδοση των διαιτητών.
Βέβαια οι ίδιοι, εκτός από την κατάλληλη τεχνική κατάρτιση που είναι δεδομένο ότι έχουν, πρέπει να διαθέτουν και καλές επικοινωνιακές δεξιότητες.
Συμβουλή 5:
Χρησιμοποίησε την γλώσσα που αρμόζει στο ακροατήριό σου.
Ο τόνος που απαιτείται κατά την αντιμετώπιση ενός junior ή ενός έμπειρου διαιτητή είναι εντελώς διαφορετικός.
Οι juniors χρειάζονται φροντίδα, στοργή και πληροφορίες για βασικά πράγματα.
Οι έμπειροι χρειάζονται περισσότερες εξηγήσεις σχετικά με την διαχείριση του αγώνα, την μηχανική και τις ειδικές καταστάσεις ή την εικόνα τους γενικότερα.
Συμβουλή 6:
Δώστε βάση στην μηχανική που χρησιμοποιούν, έτσι ώστε να βελτιωθεί η διαχείριση του αγώνα.
Εξηγείστε ότι οι διαιτητές δεν έχουν ως στόχο να εφαρμόσουν την μηχανική από συνήθεια, αλλά προκειμένου να τους βοηθήσει να διαχειριστούν ένα αθλητικό αγώνα.
Ως εκ τούτου οφείλουμε να ανεχθούμε κάθε ατομική ιδιαιτερότητα αλλά και τον χαρακτήρα των διαιτητών, αφού και τα δύο αυτά επηρεάζουν τον τρόπο κίνησής τους στο γήπεδο, εφ’ όσον βέβαια έχουν αποκλειστικό σκοπό να παρατηρήσουν καλύτερα κάθε είδους παράβαση.
Έχοντας αυτό κατά νου, είναι σημαντικό να συνεργαστούν οι coaches με τους νέους κατά κύριο λόγο διαιτητές, ώστε να αντιληφθούν ότι η μηχανική είναι σπουδαία όταν λειτουργεί ως ένα επιπρόσθετο αντανακλαστικό.
Και αυτό θα το επιτύχουν όταν λειτουργήσουν όσο το δυνατόν πλησιέστερα προς τις ενδείξεις του εγχειριδίου της μηχανικής.