"Ποιος είσαι όταν φοράς την στολή του διαιτητή;"
Σε γενικές γραμμές οι διαιτητές μπορούν να χωριστούν σε τρεις διακριτές μορφές:
Τον αυταρχικό, τον δημοκρατικό και τον laissez faire.
Μπορεί επίσης να εμπίπτουν σε ένα "eclectic style", χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό των παραπάνω στυλ, ανάλογα με το παιχνίδι και τις ομάδες που εμπλέκονται.
Ως επί το πλείστον όμως, οι διαιτητές έχουν ένα από τα 3 αρχικά και ξεχωριστά στυλ.
Δημοκρατικοί διαιτητές
Οι διαιτητές που χαρακτηρίζονται ως "δημοκρατικοί", λαμβάνουν υπ’ όψιν την συναισθηματική κατάσταση και τις ανάγκες των άλλων, κάθε φορά που διαιτητεύουν ένα παιχνίδι.
Δεν είναι θέμα να ενδυθείς τον μανδύα του δημοκράτη, αλλά για να "χρησιμοποιήσεις" το στυλ αυτό σημαίνει ότι οι απόψεις των άλλων έχουν σημασία για εσένα, ακόμη κι όταν κάνουν λάθος.
Ως επί το πλείστον όμως, οι διαιτητές έχουν ένα από τα 3 αρχικά και ξεχωριστά στυλ.
Δημοκρατικοί διαιτητές
Οι διαιτητές που χαρακτηρίζονται ως "δημοκρατικοί", λαμβάνουν υπ’ όψιν την συναισθηματική κατάσταση και τις ανάγκες των άλλων, κάθε φορά που διαιτητεύουν ένα παιχνίδι.
Δεν είναι θέμα να ενδυθείς τον μανδύα του δημοκράτη, αλλά για να "χρησιμοποιήσεις" το στυλ αυτό σημαίνει ότι οι απόψεις των άλλων έχουν σημασία για εσένα, ακόμη κι όταν κάνουν λάθος.
Στην πραγματικότητα υπάρχουν 2 κατηγορίες τέτοιων διαιτητών:
- Εκείνοι που διευκολύνουν και καθοδηγούν το παιχνίδι εξηγώντας από την αρχή με παραδείγματα, και
- Εκείνοι που επιτρέπουν στους παίκτες και τους προπονητές να καθορίζουν την ροή του αγώνα.
Οι πρώτοι, περιγράφουν από την αρχή του αγώνα τι θα είναι ανεκτό και τι όχι, δημιουργώντας το πλαίσιο ώστε όλοι να γνωρίζουν τι αναμένεται.
Διευκολύνουν τα παιχνίδια, δίνοντας την ελευθερία στους παίκτες να λειτουργούν στο πλαίσιο αυτό και ξεκαθαρίζουν ότι στον αγώνα βρίσκονται για να επιβάλλουν τους κανόνες του παιχνιδιού και όχι για να τιμωρήσουν.
Όποτε είναι αναγκαίο και εφικτό – ειδικά σε περιπτώσεις σύγχυσης – είναι πρόθυμοι να προσφέρουν κατάλληλες εξηγήσεις για τον κανονισμό και τις αποφάσεις τους.
Αποσαφηνίζουν κάθε δύσκολη κατάσταση ακριβώς διότι απαντούν κατάλληλα στις ερωτήσεις.
Οι παίκτες και οι προπονητές επιτρέπεται να έχουν γνώμη και επιπλέον γίνεται αντιληπτό ότι ακούγονται.
Οι δεύτεροι, αφήνουν τους παίκτες να ρυθμίσουν το tempo του αγώνα.
Επιτρέπουν βασικά στους αθλητές να "υπαγορεύουν" πώς ένα παιχνίδι θα εξελιχθεί, ακόμη κι αν είναι σκληρό και εφ’ όσον βέβαια δεν παραβιάζονται οι κανόνες και δεν κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα των αθλητών.
Είναι πιθανόν στην αρχή να συζητήσουν το πλαίσιο, αλλά στην ουσία οι παίκτες είναι αυτοί που θα δημιουργήσουν την ροή.
- Εκείνοι που διευκολύνουν και καθοδηγούν το παιχνίδι εξηγώντας από την αρχή με παραδείγματα, και
- Εκείνοι που επιτρέπουν στους παίκτες και τους προπονητές να καθορίζουν την ροή του αγώνα.
Οι πρώτοι, περιγράφουν από την αρχή του αγώνα τι θα είναι ανεκτό και τι όχι, δημιουργώντας το πλαίσιο ώστε όλοι να γνωρίζουν τι αναμένεται.
Διευκολύνουν τα παιχνίδια, δίνοντας την ελευθερία στους παίκτες να λειτουργούν στο πλαίσιο αυτό και ξεκαθαρίζουν ότι στον αγώνα βρίσκονται για να επιβάλλουν τους κανόνες του παιχνιδιού και όχι για να τιμωρήσουν.
Όποτε είναι αναγκαίο και εφικτό – ειδικά σε περιπτώσεις σύγχυσης – είναι πρόθυμοι να προσφέρουν κατάλληλες εξηγήσεις για τον κανονισμό και τις αποφάσεις τους.
Αποσαφηνίζουν κάθε δύσκολη κατάσταση ακριβώς διότι απαντούν κατάλληλα στις ερωτήσεις.
Οι παίκτες και οι προπονητές επιτρέπεται να έχουν γνώμη και επιπλέον γίνεται αντιληπτό ότι ακούγονται.
Οι δεύτεροι, αφήνουν τους παίκτες να ρυθμίσουν το tempo του αγώνα.
Επιτρέπουν βασικά στους αθλητές να "υπαγορεύουν" πώς ένα παιχνίδι θα εξελιχθεί, ακόμη κι αν είναι σκληρό και εφ’ όσον βέβαια δεν παραβιάζονται οι κανόνες και δεν κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα των αθλητών.
Είναι πιθανόν στην αρχή να συζητήσουν το πλαίσιο, αλλά στην ουσία οι παίκτες είναι αυτοί που θα δημιουργήσουν την ροή.
Είναι διαιτητές που δεν θεωρούνται ως "pushovers", μάλλον εμπιστεύονται τους παίκτες και τους προπονητές να ενεργούν υπεύθυνα, αλλά πάντοτε είναι έτοιμοι να παρέμβουν και να τιμωρήσουν εάν χρειαστεί.
Συνεχίζεται...