Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υπηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

Η Αξιολόγηση και η βελτίωση της απόδοσης του διαιτητή (1)



Ο αγώνας έχει τελειώσει και όλοι οι συμμετέχοντες κατευθύνονται στα αποδυτήρια.
Οι διαιτητές υποδέχονται στα δικά τους αποδυτήρια τον Παρατηρητή διαιτησίας.


“Καλησπέρα! Όλα καλά στο παιχνίδι! Όλοι σας είχατε μια θαυμάσια απόδοση!”


Κάπως έτσι τελειώνει η συνάντηση, ο Παρατηρητής αποχωρεί και οι διαιτητές συνεχίζουν την μετά τον αγώνα ρουτίνα τους.

Πόσο συχνά σας έχει συμβεί το προηγούμενο σενάριο;

Αν και ο έπαινος είναι καλό να ακούγεται, τι ακριβώς εννοούσε ο παρατηρητής;
Πώς θα φύγουν οι διαιτητές από το γήπεδο και θα γνωρίζουν τι ακριβώς έκαναν, το οποίο τελικά είχε ως αποτέλεσμα την καλή τους απόδοση;
Το πρόβλημα, της ύπαρξης τέτοιου είδους παρατήρησης, διογκώνεται όταν απευθύνεται σε νέους διαιτητές οι οποίοι εκ των πραγμάτων έχουν ανάγκη καθοδήγησης και απόκτησης εμπειριών.
Βέβαια το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι δεν γίνονται παρατηρήσεις. 
Αλλά αυτό είναι θέμα βούλησης και όχι σωστής διαδικασίας.

Η διαδικασία της αξιολόγησης οφείλει να έχει ως στόχο την βελτίωση των διαιτητών. 

Και ο στόχος πρέπει να είναι η επιδίωξη της αριστείας.
Οι διαπιστώσεις και μόνον δεν αρκούν.

Η αναζήτηση θα πρέπει να είναι συνεχής και το σύστημα αξιολόγησης των διαιτητών να δέχεται διαρκώς τέτοια επεξεργασία, ώστε να είναι ικανό να επιταχύνει την ανάπτυξη και την βελτίωσή τους.

Ένα σύστημα που έχει ως στόχο την βελτίωση των διαιτητών πρέπει να βασίζεται σε 3 κύριους άξονες:
- Στην βελτίωση και άρα στην ανάπτυξη με βάση την παρατήρηση
- Στον coach για κάθε ομάδα διαιτητών
- Στις παρατηρήσεις με πρότυπες επισημάνσεις που βασίζονται στην κοινή λογική.

Βελτίωση με βάση την Παρατήρηση
Ο στόχος του προγράμματος αξιολόγησης, επικεντρώνεται στον τρόπο προσδιορισμού των τομέων για προσωπική βελτίωση.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε διαιτητής, έχει πρόσβαση σε καταγεγραμμένες παρατηρήσεις και δεδομένα, μέσω των οποίων θα μπορεί να αυτοβελτιώνεται.

Βασική προϋπόθεση: Ο αναπτυξιακός στόχος έχει ως “υπόθεση” ότι κάθε διαιτητής επιθυμεί να φτάσει στο αποκορύφωμα των δυνατοτήτων του.


Ο coach της ομάδας
Ο coach μιας ομάδας διαιτητών, πρέπει να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να συγκεντρώσει αρκετά δεδομένα από τις παρατηρήσεις των διαιτητών.
Αυτά είναι τα εργαλεία που θα βοηθήσουν στην βελτίωσή τους.

O coach πρέπει να είναι σε θέση να εντοπίσει πιθανές προβληματικές περιοχές του διαιτητή και να καθορίσει τα προβλήματα που επηρεάζουν τις επιδόσεις των διαιτητών της ομάδας του.

Πρέπει επίσης να είναι σε θέση να αναλύσει και να συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικά με το πρόβλημα.

Ο coach τέλος, οφείλει να διατυπώσει τις κατάλληλες συστάσεις που θα χρησιμοποιηθούν από τους διαιτητές για την προσωπική τους βελτίωση.

Πρότυπα κοινής λογικής
Είναι επιτακτική ανάγκη να γνωρίζουν οι διαιτητές τα “standards” ή τα σημεία αναφοράς στα οποία κρίνεται η απόδοσή τους.
Αυτά θα είναι οι στόχοι τους.
Επιπλέον, τα σημεία αυτά αναφοράς, θα μειώσουν τον χρόνο εκπαίδευσης και θα είναι αιτία δημιουργίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Τα standards αυτά, θα πρέπει να περιλαμβάνουν βασικούς τομείς όπως:

- Play Calling
- Παρουσία (game presence)
- Εμφάνιση, φυσική κατάσταση (fitness)
- Προσωπικές δεξιότητες (personal qualities)
- Καθήκοντα εκτός γηπέδου και αγώνα (duties away from the game)


Θα αναλύσουμε, χωρίς να γινόμαστε κουραστικοί, σε επόμενο άρθρο μας, τους βασικούς αυτούς τομείς που εκτιμούμε ότι πρέπει να περιλαμβάνει η διαδικασία μιας “παρατήρησης” που έχει ως στόχο την ουσιαστική βελτίωση του διαιτητή.