Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υπηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Τετάρτη 3 Ιουλίου 2019

Η Αξιολόγηση και η βελτίωση της απόδοσης του διαιτητή (2)


Θα αναλύσουμε τους βασικούς τομείς που εκτιμούμε ότι πρέπει να περιλαμβάνει η διαδικασία μιας “παρατήρησης”.
H “παρατήρηση” είναι η τακτική μέσω της οποίας θα υλοποιηθεί η στρατηγική βελτίωση της απόδοσης των διαιτητών.


Κατ’ αρχήν, είναι επιτακτική ανάγκη να γνωρίζουν οι διαιτητές τα “standards” ή τα σημεία αναφοράς στα οποία κρίνεται η απόδοσή τους.
Αυτά θα είναι οι στόχοι τους.
Επιπλέον θα μειώσουν τον χρόνο εκπαίδευσής τους.

Τα standards αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνουν βασικούς τομείς όπως:

-PlayCalling
-Παρουσία (game presence)
-Εμφάνιση, φυσική κατάσταση (fitness)
-Προσωπικές δεξιότητες (personal qualities)
-Καθήκοντα εκτός γηπέδου και αγώνα (duties away from the game)

Play Calling

Ανεξάρτητα από οτιδήποτε, τα “σφυρίγματα” των διαιτητών πρέπει να είναι ακριβή και συνεπή.
Η ακρίβεια και η συνέπεια είναι 2 σημεία αναφοράς που πρέπει να εφαρμόζονται και για τις 2 ομάδες σε όλη την διάρκεια του αγώνα.
Ένας έμπειρος και με ικανότητες διαιτητής, θα πάρει τις σωστές αποφάσεις ανεξάρτητα από τις συνέπειες ή τα παράπονα που πιθανόν να προκύψουν από οποιαδήποτε πλευρά.

Το “positioning” του διαιτητή κατά την διάρκεια του αγώνα είναι “βασικός δείκτης παρατήρησης”, κρίσιμης και ιδιαίτερης σημασίας.

Παρουσία (game presence)

Ο διαιτητής που δείχνει τον σεβασμό του για τους αθλητές, τους προπονητές, το προσωπικό των ομάδων και του γηπέδου, τα media και τους φιλάθλους, θα έχει κάνει ένα τεράστιο βήμα προς την αποδοχή του από όλους αυτούς ως “επαγγελματία”.
Οι κατευθυντήριες γραμμές του επαγγελματισμού αρχίζουν από την προσεγμένη προσωπική εμφάνιση κάθε διαιτητή, επεκτείνονται μέσω της συμπεριφοράς του κατά την διάρκεια του αγώνα και καταλήγουν στις αποτελεσματικές του δεξιότητες επικοινωνίας που μπορεί να είναι είτε λεκτικές είτε όχι.

Οι περιοχές στις οποίες οι coaches των διαιτητών πρέπει να επικεντρωθούν είναι:
- Η ευαισθητοποίηση των διαιτητών στις αλλαγές, τα time outs, τα χρονόμετρα, τα θέματα του score-board και διάφοροι περιβαλλοντικοί παράγοντες, που είναι πιθανόν να επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα των ομάδων.
- Η ορθή χρήση των πειθαρχικών κυρώσεων και η αποτελεσματική αντιμετώπιση των καταστάσεων που μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα στον αγώνα.
- Η ικανότητα συνεργασίας ενός εκάστου διαιτητή με τους υπολοίπους διαιτητές της ομάδας.

Εμφάνιση, φυσική κατάσταση (fitness)

Ο διαιτητής που διεκδικεί τον σεβασμό, οφείλει να έχει αθλητική εμφάνιση και κατάλληλο σωματικό βάρος.
Η εμφάνιση και το βάρος είναι “μεγέθη” που πρέπει να “αποδεικνύονται” σε όλη την αγωνιστική περίοδο.

Προσωπικές δεξιότητες (personal qualities)

Το πεδίο αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο για όποιον εκτελεί χρέη coaching.
Είναι ιδιαίτερα δύσκολη η “μέτρηση” και επομένως η αξιολόγηση, άρα και η πιστοποίηση της προόδου όπου χρειάζεται.
Επίσης ο διαιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκριθεί σε εποικοδομητική κριτική, να είναι ειλικρινής και να κατανοεί.
Ο coach εδώ, χρειάζεται να έχει ιδιαίτερες ικανότητες ώστε να είναι σε θέση να βοηθήσει.

Καθήκοντα εκτός γηπέδου και αγώνα (duties away from the game)

Η γνώση των κανόνων και των κανονισμών πρέπει να είναι απόλυτη!
Η κατανόηση και η δυνατότητα εφαρμογής τους είναι ένα μέρος της εργαλειοθήκης των διαιτητών.
Οι εξηγήσεις και οι ερμηνείες που δίνουμε, ακόμη και εκτός αγώνων, είναι καθήκον μας.
Και δεν υπάρχουν δικαιολογίες όταν δεν γνωρίζουμε, διότι απλώς χάνουμε την αξιοπιστία μας.
Είναι σκληρό, αλλά κανένας δεν χρειάζεται τέτοιους διαιτητές.

Θυμάστε στην προηγούμενη ανάρτησή μας όταν ο παρατηρητής μπήκε μετά το τέλος του αγώνα και μίλησε στους διαιτητές;
Μετά όλα όσα γράψαμε, το σενάριο μάλλον θα έπρεπε να είναι κάπως έτσι:

“Είμαι ευχαριστημένος από την απόδοσή σας! 
Η εμφάνισή σας και η είσοδός σας στην αρχή του αγώνα ως ομάδα ήταν τέλεια.
Η διόρθωση της δυσλειτουργίας του χρονομέτρου στο 4:32 του 3ου δεκαλέπτου, σωστή.
Επίσης, πολύ καλή αντιμετώπιση του προπονητή της Β’ ομάδας όταν, στο 3:17 του 2ου δεκαλέπτου, του εξηγήσατε ήρεμα γιατί δεν έχει το δικαίωμα αλλαγής. 
Ήταν μια δυνητικά δύσκολη κατάσταση και βοηθήσατε την ομάδα να αποφύγει μια τεχνική ποινή.
Πολύ καλό παιχνίδι!
Θα “κόψω τις φάσεις” που χρειάζεται να δώσετε προσοχή σε σχέση με την μηχανική σας και θα σας τις στείλω.
Ελπίζω να μας δοθεί σύντομα η ευκαιρία να δούμε μαζί το video.
Σας ευχαριστώ.”


Τελικά είναι δύσκολο να αποφασίσουμε ποιο είναι πιο δύσκολο… Να είμαστε διαιτητές ή να έχουμε την ευθύνη τους ως παρατηρητές τους;