Ο Κόσμος των Ελλήνων Διαιτητών
Εάν έχεις εκπαιδεύσει τον εαυτό σου να:
- Αναγνωρίζει σαν μαθηματικός την γεωμετρία του χώρου για να παίρνεις την καλύτερη θέση
- Μην εκπλήσσεσαι από το απροσδόκητο
- Αποκλείεις το περιβάλλον που μπορεί να σε επηρεάσει και να αποφασίζεις κάνοντας την καλύτερη επιλογή σου
Τότε είσαι έτοιμος να αντιμετωπίσεις κάθε δύσκολο σφύριγμα που μπορεί να παρουσιαστεί.
Επιφανειακά αυτό ακούγεται σαν Μαθηματικά Πολυτεχνείου, αλλά είναι κάτι περισσότερο…
Έχει να κάνει με τον συνδυασμό, που περιλαμβάνει την επίγνωση των ικανοτήτων των αθλητών, των περιορισμών του χώρου του παιχνιδιού και της δυναμικής αλλά και της δυνατότητας μιας κατάστασης.
Η διαιτησία χρειάζεται να αντιλαμβάνεσαι ποια είναι η καλύτερη θέση, προκειμένου να είσαι στον σωστό χώρο και επίσης να καταλαβαίνεις τι σκέφτονται οι παίκτες.
Η αντίληψη της Γεωμετρίας έχει να κάνει με την μελέτη του παιχνιδιού και την προσαρμογή του διαιτητή σε οποιοδήποτε επίπεδο.
Όταν φτάσεις στο σημείο να μην εκπλήσσεσαι από το πόσο γρήγορα πρέπει να κινηθείς ή να αποφασίσεις, τότε θα αντιληφθείς και την διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην αναμονή και στην εμπλοκή σε οτιδήποτε συμβαίνει στο παιχνίδι.
Η έκπληξη του απροσδόκητου
Υπάρχουν 2 στρατηγικές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις.
Η πρώτη στρατηγική είναι να μελετάς, να ερευνάς και να μαθαίνεις τους κανονισμούς σε καθημερινή βάση.
Η εκμάθηση του κανονισμού θα πρέπει να γίνεται τμηματικά.
Ένα μέρος αφορά στο ίδιο το βιβλίο και το δεύτερο μέρος είναι η συζήτησή του, είτε κατά την εκπαίδευση είτε με συναδέλφους, μέσω videos και περιπτώσεων που υπάρχουν άφθονα στο διαδίκτυο.
Μετά από αυτό και πάντως όχι σε μεγαλύτερο διάστημα από μερικές εβδομάδες, γρήγορα θα καταλάβεις ότι κανένας και καμία κατάσταση δεν θα μπορεί να σε ξεγελάσει και πολύ περισσότερο να σε μπλοκάρει.
Η δεύτερη στρατηγική είναι η εμπειρία για την οποία μάλιστα δεν υπάρχει υποκατάστατο.
Μπορεί να φανούμε υπέρμετρα αισιόδοξοι εάν πούμε ότι θα χρειαστεί κάποιος διαιτητής 100 παιχνίδια για να εμπεδώσει την ουσία της μηχανικής και να αναπτύξει την κρίση του σχετικά με τα φάουλ.
Όποιος κι αν είναι ο αριθμός των παιχνιδιών, η αναμφισβήτητη αλήθεια είναι ότι με την πρακτική, την επανάληψη και την έκθεση σε πολλές καταστάσεις, ο διαιτητής αναγνωρίζει όλο και περισσότερο την ουσία του παιχνιδιού και αντί να παρατηρεί, αρχίζει να ενεργεί και να αντιδρά.
Ο Malcolm Gladwell στο βιβλίο του Blink, περιγράφει πώς ο εκπαιδευόμενος εγκέφαλος λαμβάνει ενστικτωδώς αποφάσεις ταχύτερα από ό,τι η γνωστική διαδικασία μπορεί να τον βοηθήσει.
Δεν υπάρχει υποκατάστατο της εμπειρίας για την αναγνώριση μιας κατάστασης, προκειμένου να ανταπεξέλθεις σε αυτό που όλοι μας αποκαλούμε "big call".
Η εκμάθηση του κανονισμού θα πρέπει να γίνεται τμηματικά.
Ένα μέρος αφορά στο ίδιο το βιβλίο και το δεύτερο μέρος είναι η συζήτησή του, είτε κατά την εκπαίδευση είτε με συναδέλφους, μέσω videos και περιπτώσεων που υπάρχουν άφθονα στο διαδίκτυο.
Μετά από αυτό και πάντως όχι σε μεγαλύτερο διάστημα από μερικές εβδομάδες, γρήγορα θα καταλάβεις ότι κανένας και καμία κατάσταση δεν θα μπορεί να σε ξεγελάσει και πολύ περισσότερο να σε μπλοκάρει.
Η δεύτερη στρατηγική είναι η εμπειρία για την οποία μάλιστα δεν υπάρχει υποκατάστατο.
Μπορεί να φανούμε υπέρμετρα αισιόδοξοι εάν πούμε ότι θα χρειαστεί κάποιος διαιτητής 100 παιχνίδια για να εμπεδώσει την ουσία της μηχανικής και να αναπτύξει την κρίση του σχετικά με τα φάουλ.
Όποιος κι αν είναι ο αριθμός των παιχνιδιών, η αναμφισβήτητη αλήθεια είναι ότι με την πρακτική, την επανάληψη και την έκθεση σε πολλές καταστάσεις, ο διαιτητής αναγνωρίζει όλο και περισσότερο την ουσία του παιχνιδιού και αντί να παρατηρεί, αρχίζει να ενεργεί και να αντιδρά.
Ο Malcolm Gladwell στο βιβλίο του Blink, περιγράφει πώς ο εκπαιδευόμενος εγκέφαλος λαμβάνει ενστικτωδώς αποφάσεις ταχύτερα από ό,τι η γνωστική διαδικασία μπορεί να τον βοηθήσει.
Δεν υπάρχει υποκατάστατο της εμπειρίας για την αναγνώριση μιας κατάστασης, προκειμένου να ανταπεξέλθεις σε αυτό που όλοι μας αποκαλούμε "big call".
Συνεχίζεται...